Becca och Monk i Europa
Här kan ni följa oss, Becca och Monika, på vår tågluff genom Europa sommaren 2014!

InterRail Global Pass

Igår tog jag och Monika oss en rejäl shoppingrunda! Och det är väl självklart att vi köpte några tågluffsgrejer också, hehe... Vi köpte solstift så vi inte bränner oss på läpparna, midjeväskor (matchande såklart, höhö), jag köpte några linnen och en ny bikiniöverdel. Det är inte så många saker kvar att införskaffa nu!

Men den bästa tågluffsrelaterande saken som hände igår var ju ändå när jag kom hem och hittade en tjockt kuvert på hallmattan. Jag funderade på vad det skulle kunna vara för något spännande. Och jo, det var mitt interrailpass!!! Jag hade nästan glömt bort att vi beställde dem härom kvällen!

Äntligen är det i våra ägor och nu började det kännas lite mer verkligt. 26 juni till 25 juli gäller dem, perfekt! De börjar alltså gälla när vi åker från Paris till Nice och slutar gälla dagen innan vi ska åka hem. Den gäller ändå inte i Sverige liksom så den behöver inte gälla på hemresedagen. Vi har ju dessutom redan köpt biljetten från Köpenhamn och Karlstad den 26 juli.

Vi fick även med lite info och en karta. Wiiiii, snart åker vi!!!

EN MÅNAD KVAR!

Om precis en månad sitter Becca och jag på flygplanet til Paris! Efter så lång väntan börjar snart det stora äventyret. Tänk att om en månad och några timmar så är vi i Paris och tittar på Eiffeltornet! Vet inte riktigt om jag kan förstå det men det kommer bli fantastiskt, sagolikt, spännande och underbart! Wiiiiiie!

"Adventure is coming!"

/ Monika

Inköp

Nu när det börjar dra ihop sig på riktigt så har vi börjat med våra inköp. Det kommer bli mycket att hinna med där på slutet ändå liksom. Vi jobbar ju till den 19 juni, och sen är det midsommar och sen åker vi, så vi måste göra lite saker pö om pö för att få allt klart.

Förra veckan köpte vi ett yatzyspel, vi behöver lite tidsfördriv. Skip-bo och kortlek har vi redan. Vi var också till XXL sport och vildmark och köpte lite saker, som resehanddukar, tvättmedel och miniryggsäckar som vi kan ha till dagsutflykter.

Vi är nu också klara med vårt gemensamma reseapotek som innehåller plåster, skavsårsplåster, diarrétabletter, värktabletter och resorb. Vi tror vi kommer klara oss bra på det! Igår efter jobbet gick vi till Myrorna och köpte lite pocketböcker som vi ska ha med oss också. Vi har nu 10 stycken och kommer göra så att vi läser en var, byter med varandra och sen slänger dem när de är utlästa. Så vi kommer ha många i början men kasta dem allt eftersom.

Vi har också köpt en varsin travel wallet, alltså en tunn slags plånbok som vi kommer ha hängande runt halsen innanför kläderna, och ett varsitt hänglås.

Nu i veckan ska vi också växla pengar, vår lista bockas av mer och mer!

Travel wallet, mitt sovlakan (jag har ett sen innan, Monika har köpt ett nytt) och en resehandduk.

Tvättmedlet är också diskmedel, tvål och schampoo. Och jättedrygt! Hänglås för att låsa in våra väskor i skåp på hostel t ex, och en pytteliten ryggsäck! Perfekt för att packa en vattenflaska, tröja och en karta på dagsturer!

/Rebecca

Hemresan bokad

I helgen när jag var i Forshaga så sa min bror typ: "Oj, vilka billiga tågbiljetter till Köpenhamn!" när han läste ett mejl från SJ Prio. Jag var tvungen att kolla in det såklart och köpte man biljetter Köpenhamn-Karlstad nu under helgen, och åker någon gång mellan juni och augusti, så var det riktigt billigt.

I lördags när jag och Monk kollade på Eurovision så snackade vi om det lite. Vi vet ju egentligen redan när vi ska åka hem. Igår kollade vi hur mycket det kan kosta om man köper biljetter bara ett par dagar innan och det skiljer rätt mycket. Vi velade lite hit och dit men bestämde oss till slut för att köpa hemresebiljetterna till den 26 juli. Dagen innan kommer ändå interrailpasset gå ut så vi kommer inte kunna vara ute och resa längre ändå.

Sagt och gjort, Köpenhamn-Karlstad, den 26 juli. Avfärd Köpenhamn 11.16, vi är i Karlstad 17.45. 242 kronor per person, inklusive sittbiljetter på båda sträckorna (vi byter tåg i Gbg). Som hittat!

Känns ioförsig lite sorgligt att tänka på hemresan men det blir så himla verkligt när vi bokar hotell och köper biljetter och sånt. Vi passade även på att köpa biljetter ner till Göteborg den 22 juni, dagen innan vi flyger till Paris. Det känns typ det mest pirrigaste! Tänk när vi möts på Stora Torget med våra backpackerryggsäckar för att ta tåget till Göteborg. Vi har svårt att tänka på det utan att få tårar i ögonen...

Så nu har vi första tågresan, flyget, nio nätter boende och hemresan bokad. Sjukt att det börjar närma sig!

/Becca

Köpenhamn

Sådär ja, då var vi framme vid sista stoppet. Jag tror att när vi kommer fram till Köpenhamn så kommer vi vara trötta men väldigt glada, ha lite hemlängtan men samtidigt ha en väldigt vemodig känsla i oss. Tänk att tågluffen snart kommer vara över!

Men men, först ska vi tillbringa cirka ett dygn i Köpenhamn! Denna stad som ligger ganska nära hem men som vi inte har besökt någon gång! Här kommer vi nog främst chilla, dricka nån öl, strosa lite på Strøget, kolla in Den lille havfrue och mest ta det lugnt!

The beautiful old harbour in Copenhagen, Denmark, is easy to reach by car for visitors from the UK. Take the ferry from Harwich to Esbjerg and enjoy a 3 hour drive through beautiful Danish countryside. Perfect! http://ferrycrossings.org.uk/denmark/harwich-to-esbjerg/

Stockholm, Sweden. Was never too fussed for Sweden until Michael pointed out how beautiful it is ❤

/Becca

Eurovision

Ikväll har jag och Monika tittar på Eurovision tillsammans! Så jävla bra, Sanna trea och Österrike vann! Lite hopp om mänskligheten kom tillbaka i alla fall! Tänk när den dagen kommer när alla får vara som de är!

Och något mer vi har gjort är att klura lite på vår resrutt. Och vi är ju fantastiska på alla sätt och vis, för nu har vi ändrat om den lite och stoppat in ett till land! Ja, ni hörde rätt! Vi fick in ett till land, helt naturligt! Japp, vi är galna! Och vi har dessutom sparat oss en hel dag, trots det tolfte landet som nu hamnade på vår rutt! Vi fattar inte hur vi lyckas ibland...

Och som en ledtråd till vilket land så kan jag säga att nu känns det extra bra att Conchita Wurst vann! ;)

Überraschung!

Eller överraskning som det också heter på tyska! Ni trodde att vår resa skulle ha sitt slut i Polen men efter att Becca och jag planerat så såg vi att det fanns utrymme för fler utflykter. Nästa stopp blir därför Tysklands huvudstad, Berlin!

I Berlin kommer vi självklart att titta på de delar av Berlinmuren som är kvar och även det judiska monumentet. Brandburger Tor är också ett måste. Efter snabbturen i Berlin skulle ni kunna tro att resan är över och att vi redan hunnit se tillräckligt men icke sa nicke. Vi tar nattåget mot ett sista stopp innan vi beger oss hemåt!